annikalarsen

Annika Larsen – Gravid med fyran <3

Annons

Hormonellbitch, kvällsträning & MammaMage

kvällsträning kvällsträning2 kvällsträning3

Jisus vilken hormonbitch jag vart hela eftermiddagen. Jag har svettats, ärligt hur kvavt har det inte vart idag? Mina fötter och händer har svullnat upp. Så fort barnen sagt ett pip har jag exploderat (och även bett om ursäkt). Känt som ett buller inom mig som vill ut. Hade velat skrika allt vad jag orkar rakt ut. Ärligt så tror jag det skulle ha hjälpt. Från att ha känt så gått till tårar som rinner för att man inte vet varför man känner som man gör. Tycka att man är världens hemskaste mamma och tjej. Samtidigt som man vet att det bara är hormoner och att det inte betyder någonting. Mannen förstår ju men det är svårare att förklara för barnen. Man vill ju bara vara ifred med sina känslor då och inte råka slänga ur sig något man inte menar.

Vi fick i alla fall en ganska mysigt stund vid nattning med prat, kramar och bamseböcker så efter det kändes det lite bättre. Fast själva bullret inom mig var kvar så efter lite gnäll i soffan blev det lite enklare träning framför tv:n. Använde mig av pilatesbollen och gummibandet. Och efter det så känns det mycket bättre. Nu känner jag mig lugn, slappar i soffan och äter min kanske sjätte nektarin för dagen. Ska duscha av mig lite snabbt och krypa ner i sängen. Tänk vad träning kan göra mycket för både kropp och själ :)

I morgon ska jag klippa mig, köra fredagspasset på gymmet = intervaller på cykeln och lyssna på träningspodden och gå på releasen av boken Mammamage. Är det någon mer som ska gå? Säg gärna hej i så fall :)

Kommentera (2)

Kommentera

Se fler...
Annons

Träna upp bäckenbotten med Feldenkraismetoden

I morse var jag hos min fysioterapeut, jag vet att jag brukar skriva sjukgymnast men det heter ju faktiskt fysioterapeut, ska skärpa mig 😉

Och idag var det inget vanligt besök utan under sex veckor kommer jag gå en kurs där i hur man kan träna upp sin bäckenbotten genom Feldenkraismetoden. Man kan säga att det handlar om att känna och hitta sin kropp, att vara medveten. Hur känns det om jag gör så här, hur påverkar det resten av kroppen. Kanske spänner du dig någonstans i onödan i dina vardagligarörelser. Hur du står, går och ställer dig upp. hur du andas i samband med rörelsen. När du blir medveten kan du också träna hjärnan att göra det enklare för kroppen med mindre spänningar.

Vi fick genom olika övningar hitta vårt bäckenbotten och sen jobba med muskulaturen. Liggandes, sittandes och ståendes. Medans Martina (fysioterapeuten) gick igenom övningarna med oss. Kändes lite som meditation emellanåt. Jag gillade det och det ska bli spännande att se hur det känns efter dom här veckorna.

Har ni någon erfarenhet från Feldenkrais? Vore kul att höra då det är helt nytt för mig.

 gravidv29

Kommentera (0)

Kommentera

Annons

Surdegsmacka, service och kostsnack

espressohouse espressohouse2

Hej fina ni, hur mår ni? Haft en bra start på dagen?

På väg hem från sjukgymnasten kände jag att det var dags för att fylla på med lite energi, velade lite mellan tidig lunch eller mellanmål. Stannade i Farsta på vägen hem och vart så sugen på en grillad surdegsmacka så gick till mitt vanliga ställe för att beställa en toast. Då berättar hon fint att hon inte kan servera den först klockan elva då den står på lunchmenyn. Alltså Nej den står inte på någon lunchmeny utan på deras meny som finns där precis alltid. Och klockan var tjugo i elva. Det var en person till i kö och dom var flera som stod och jobbade där. Hennes förklaring var att dom inte hunnit plocka fram allt än men jag fick gärna beställa och sätta mig och vänta så skulle dom börja med den klockan elva. Jag hade fattat om jag ville ha köttbullar och potatismos eller någon varmrätt. Men en grillad macka, kom igen. Vart så sur att jag bara sa att jag tyckte det var dålig service och gick.

Istället gick jag till Espresso House och fick en supergod surdegsmacka med kyckling, mozzarella och någon basilikaröra. Riktigt god och mycket billigare också. Tycker man får vara lite flexibel när man arbetar med kundservice och göra något extra ibland för att göra kunden nöjd. Tycker ni inte? Eller var det gravidmonstret i mig som överreagerade?

Kanske är det någon av er som reagerar på att jag åt en macka? Jag äter en så bra och varierad kost att om jag blir sugen på något ibland så äter jag det. Inga förbud eller så utan bra riktig mat helt enkelt. Sen äter jag bara gluten och mejerier ibland då min hy och hela jag mår bäst av det :)

Kommentera (2)

Kommentera

Se fler...
Annons

Bättre än jag trodde

tränav29 tränav29.2 tränav29.3

Efter att ha lämnat barnen åkte jag till gymmet. Kände mig lite trött och omotiverad men tji fick jag, rodde bättre och snabbare än sist. 5000m på 26 minuter. Är kul att tävla lite med sig själv, Även om målet bara är att göra det och inte på någon tid så finns nog en liten tävlingsmänniska därinne som pushar och peppar mig att ge lite till.

tränav29.4

Körde två cirklar efter med kettlebellrodd, 6 kg i båda händerna, knäböj med båda kettlebellen. Kasta boll i väggen åt båda sidorna, haha förstod någon? Axelpressar med hantlar på pilatesboll samtidigt som jag lyfte vartannat ben, bröst med hantlarna liggandes på bollen, lite axlar med 5 kgs viktplattan, några andra ryggövningar med hantlarna som jag inte vet va dom heter. Hmm, måste lära mig namnen på övningarna känner jag.

I alla fall så blev det ett bra pass och mycket bättre än vad jag tänkte när jag var på väg dit och faktiskt funderade på att vända hem igen. Vilket jag är så glad över att jag inte gjorde :)

Kommentera (2)

Kommentera

Se fler...
Annons

Jag tränar för att må bra

Jag skrev tidigare om mina mål för hösten och nu när Bloggar om Hälsa är igång med sina veckoteman igen och veckans tema är höstens träningsfokus tänkte jag gå in lite mer på de.

BoH är ett gäng tjejer som tillsammans bildat ett nätverk där vi inspireras av varandra till en bättre hälsa. Och varje vecka väljer vi ut ett tema som vi alla sedan skriver om utifrån vårt eget perspektiv och den här veckan är det alltså om våra träningsmål för hösten.

Mitt mål är att röra på mig och träna så länge som kroppen orkar. Helst hela graviditeten ut. Jag känner redan nu i v. 29 att jag börjar bli tröttare och behöver mer vila men det betyder ju inte att jag inte orkar träna. Bara att jag måste vara extra noggrann med att vila när jag behöver.

Jag har ett outtalat mål för mig själv där jag vill träna minst fem dagar i veckan eller träna och träna- Röra på mig fem dagar i veckan. Det kan vara yoga, styrketräning, simma, en promenad om fogarna tillåter. Bara att riva av ett kvart tjugo minuters pass hemma när barnen somnat.

 Jag tränar för att må bra. För att det gör mig glad. För att jag automatiskt äter bättre när jag tränar och är aktiv. För att jag orkar mer. För att jag får en bättre självkänsla. För att jag känner mig stark. För att jag älskar det. Och så länge som träningen ger mig allt det här kommer jag att fortsätta med det. Men några större träningsmål i form av lopp eller springa på tid osv har jag inte den här hösten. Utan för mig handlar det om att fortsätta må bra, kunna njuta av graviditeten och ha så bra förutsättningar för mitt nya liv som fyrabarnsmamma som möjligt. Jag tränar för livet helt enkelt. Precis som Maria gör och skriver om och Camilla har fokus på viktminskning den här hösten.

Har du något träningsfokus? Något lopp du satsar på eller bygga muskler kanske? Berätta :)

gravidyogaträning för gravidagravidträning

Kommentera (6)

Kommentera

  1. amanda

    Mitt mål är att försöka komma igång flera dagar i veckan än vad jag gör. Måste få in det till en rutin. :) Ser så härligt ut här, och du är verkligen en inspirationskälla!

Se fler...
stats